Tuto otázku si v našem oboru klade asi každý, obzvlášť v posledních, velmi turbulentních letech. Jeden z nejzajímavějších a nejkomplexnějších pohledů na ni jsme zaznamenali v lednu na akci Inspirational afternoon, pořádané Czech Convention Bureau, od Matthiase Schultze z German Convention Bureau. Ten při své poutavé přednášce pro české publikum nastinil tři možné scénáře budoucího vývoje.
1. Tried and trusted (vyzkoušený a ověřený)
Tradiční model s klasickými distribucemi rolí ve společnosti. Důraz je kladen na stabilní organizační struktury, typická je nutnost být fyzicky přítomen v kanceláři a rigidní pracovní doba. Politika se zaměřuje na národní rozvoj, bezpečnost, posilování regionálních trhů a relokaci produkce.
VLIV NA MICE: Eventy typicky probíhají ve velkých specializovaných prostorech v tradičních business centrech. Dominují klasické formáty eventů, převážně face 2 face. Přesné itineráře, méně workshopů a experimentů, důležitá je osobní zkušenost, bezpečnostní faktory a fokus na zákazníka.
2. Diverse and flexible (rozmanitý a flexibilní)
Nový model s narůstajícím významem kreativity a inovace. Probíhá typicky v hustě zalidněných centrech, v kulturně rozmanité společnosti. Lidé jsou vnímáni jako globální občané a diverzita je považována za důležitý předpoklad pro stabilitu a odolnost. Tento model preferuje osobní setkání a komunikaci. V osobní rovině je kladen důraz na work-life balance a na individuální pocit naplnění. Normou je remote-work, 30-hodinový pracovní týden a multifunkční rozmanité pracovní prostředí. Zvyšuje se využití hromadné dopravy, naopak ubývá státních regulací. Národy už nejsou hlavní organizační jednotkou.
VLIV NA MICE: V hledáčku jsou unikátní, autentické lokace. Roste atraktivita městských center, například využitím menších venues, pop-up eventů, víceúčelových lokací. Důraz na efektivní a udržitelné využití prostor.
Osobní setkávání a komunikace budou stále považovány za nejdůležitější faktory pro účast na akcích, protože posilují vztahy, umožňují interakci a zároveň přinášejí prvky zábavy. Bude se věnovat pozornost prostorům pro spontánní a neplánované zážitky.
S nárůstem virtuálních akcí se očekává také rostoucí poptávka po streamovacích studiích, technickém vybavení a digitální infrastruktuře. Vyšší nároky budou kladeny na digitální dovednosti. Potřeba budou pozice jako Interface managers a AI experts. Neobejdeme se bez porozumění různým kulturám, empatie, tolerance, flexibility a osobní odpovědnosti.
3. Green and Aware (zelený a uvědomělý)
V tomto scénáři se podniky a spotřebitelé stávají stále více ekologicky uvědomělými a hledají způsoby, jak minimalizovat svůj dopad na životní prostředí. Roste zájem o alternativní komunity, urban farming a gardening a hledání rovnováhy mezi městem a venkovem. Zvyšuje se povědomí lidí o zdraví a ekologii, a toto nové nastavení jednotlivců potom určuje směr společnosti. Dodržování klimatických zásad hlídají přísné regule. Sdílená ekonomika je stále běžnější součástí života. Normální je práce z domova, pracovní cesty musí mít opodstatněný smysl, aby se uskutečnily.
VLIV NA MICE: Důraz na využití již existující infrastruktury. Eventy probíhají ve velkých decentralizovaných halách i v menších lokacích uprostřed měst.
Rozvíjí se nové inovativní formáty eventů, které mají linku k životnímu prostředí a využívají zelené technologie. Trendy je spontánnost, aktivismus, improvizace, skromnost, hands-on zkušenosti, mindfulness, důraz na zdraví. Klíčová je symbióza mezi přírodním a uměle vytvořeným prostředím.
Objevují se nové role a možnosti. Nastupují manažeři udržitelnosti, je poptávka po školeních na ekologii a udržitelnost. Roste využití zelených technologií.
Závěr
Podoba MICE průmyslu se v současnosti výrazně mění a přináší spoustu příležitostí pro inovace. Je třeba přijmout nový mindset a poskytovat služby, které jsou personalizované a respektují názor účastníků. Lidé stále touží po interakci a vnímání zážitků všemi smysly, a proto je důležité poskytnout jim dostatek času a prostoru. V kurzu budou autentické regionální koncepty, kreativní workshopy, slow events a chytré systémy.
Mezi další příležitosti pro organizátory MICE eventů patří: revitalizace veřejných prostor, 2D/3D projekce, mixed reality, autentické zážitky skrz regionální storytelling, navštěvování manufaktur, nová kultura občerstvování, smart mobility,… Flexibilita bude v každém případě hrát prim.
Jak kdysi řekl Charles Darwin: „Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe přizpůsobit změnám.“